בהרצאות על מסע הגיבור.ה, אני מתחילה מדוגמאות רווחות –
משה, מוחמד, ישו, בודהה – גבריי המיתולוגיה של התרבות המערבית.
המיתוסים האגדות והספרים מרבים לעסוק במוטיב מסע הגיבור הגברי.
אז האם נשים יוצאות למסע הגיבורה?
השאלה הזו פתחה אצלי מסע גיבורה פנימי שממנו נרקמה סדנת הכתיבה לנשים שאני מנחה במשך שנים -"מסע הגיבורה
שאני". אחת ממורות הדרך שלי היא הסופרת והפסיכותרפיסטית היונגיאנית רות נצר, שכתבה את הספר "מסע הגיבורה".
בפרק השני בספרה, היא כותבת על ייחודו של מסע הגיבורה הנשי.
אפרוט כאן את סעיפי השוני שהיא מציינת בין מסע הגיבור הגברי למסע הגיבורה הנשי:
1 התמודדות עם עמדות נחיתות תרבותית – מהבת המורדת באביה ועד המרד בסטראוטיפ התרבותי הפטריארכלי המבטא נחיתות של נשים מגברים.
2 היפרדות מההורים בניגוד לרצון לשרת אותם – מסע היפרדות קשה גם בשל היזדקקותה של הבת לקרבה רגשית גדולה וצרכי ההורים עצמם לקרבה עם הבת.
ההיפרדות כוללת היפרדות מזהויות שהולבשו עליה ומרצונותיהם של ההורים כלפיה.
3 ההתאחדות חזרה עם האם – כל אישה שנפרדה מאימה במהלך מסע האינדיבידואציה שלה, צריכה לעבור את ההתחברות מחדש, לאימהות הארכיטיפלית ולאם הפרסונלית שלה.
4 מסע בצל תהליכי הגוף נפש הנשיים – חניכה לטבע הנשי הגופני והמיני, מקבלת המחזור, דרך הפריון והילודה ועד גיל המעבר.
5 התמסרות והמאבק בה – בניגוד למסע הגברי שמבוטא במאבק כוחני ובניצחון מפלצת או מציאת אוצר, המסע הנשי מפונה לסיוע לזולת מתוך נאמנות רגשית וצורך להציל.
הגישה הפטריארכלית השולטת בעולמנו, מייחסת לנשים תכונות כגון פסיביות, תלות, כניעה ובכך מעודדת הימנעות מיציאה למסע.
החברה אינה מעודדת אצל נשים את התכונות הנדרשות ליציאה למסע המימוש: אסרטיביות, נחישות, עצמאות, התמדה וכו'.
מסירות הנשים מתנה אותן להמתין לביטחון, פרנסה, אישור ואהבה.
6 אשמת ההתפתחות – כולם נושאים את אשמת החטא הקדמון, אך אצל נשים אשמה זו מקבלת תוקף גם מצד האימהות.
הארכיטיפ האימהי מורה לאישה לדאוג לזולת ולא לבזבז משאבים על עצמה. האיסור מלווה גם בצורות ענישה מגוונות.
וחרף כל אלה, מדוע ואיך האישה בכל זאת יוצאת למסע?
"כנגד הגורמים המקשים עליהן, נשים רבות מסתייעות בהיכלי הפסיכותרפיה במסען למעמקים ולשאול כחלק ממימוש המסע הנשי.
הטיפול הנפשי הוא מסע התפתחותי שנועד לקדם את מסע הגיבורה על כל היבטיו…
מסע ההתפתחות והחיפוש מתחיל בדרך כלל אחרי אובדן או בצומת דרכים בשלב מעברי, והוא יכול להתחיל בכל גיל…
האישה בת ימינו צריכה לצאת למסע של מאבק בדרקון התרבות הפטריארכלית שממלכד אותה…
להגדיר אותה מתוך עצמה ולא מתוך הזדהות עם דימויי ההדרה שהושלכו עליה.
זהו מסע להשלת עצמיותה הכוזבת ולמציאת הפנינה שגזל ממנו הדרקון: העצמי הנשי, מקור החיים והיעד של מסעה.
יש לה, לאישה, אפוא מסע ייחודי משלה."
רות נצר, מסע הגיבורה, הוצאת מודן (סדרת פסיכה) עמ' 129-130.
תמונות ממסעות הגיבורות לאורך השנים: