חוצות היוצר – רשמים מהיריד הירושלמי
מה התגובה הכי מוזרה שקיבלתי לספר כמה הרווחתי ואת מי פגשתי האם גברים קונים ספר בלשון נקבה ומה אמר ילד אחד אמר לאמא שלו בעיניים בורקות כמה מילים על החוויה שלי מיריד חוצות היוצר בירושלים היא עומדת מולי טרוטת עיניים, באה לנפוש ומוצאת את עצמה מול הספר שלי, מזילה דמעות על אובדן של בן זוגה, לפני שנתיים, ומאז רצה ממקום למקום ושום דבר לא ממלא את הריק או מספק
בדק בית בחורבן הבית – מילים לט' באב
בדק בית בחורבן הבית ט' באב תשפ"ד פגשתי השנה א.נשים שביתם נחרב דיברתי עם בני משפחה שאיבדו את היקר להם מכל שויתרו על אמון ותקווה שעולמם קרס. כל אחד מאתנו איבד פעם בית. לכל אחת מאתנו חרב אמון במישהו או במשהו. ההרס הוא כהרף עין השיקום הוא מלאכה יומיומית של איחוי. יום חורבן הבית מזכיר לנו להתבונן שוב ומחדש על ביתנו. הוא לא פיסי, אל תחמיצו. הוא לא מדיני,
יצירה ביום הולדת
יומולדת – זה מה שלמדתי השנה (המשימה ממסע הגיבורה, עמ' 16): * לא להקשיב לקולות הספק גם אם אשאר עם משנתי לבד ובתוך כך להגמיש עמדות. * לפעול את פעולתי הייחודית בעולם בדבקות בלי לחכות לאישורים ואז לקבל אותם (נו, מילא). * להמשיך להשיל כל מה שלא עובד להגיד לא למה שלא בדיוק לבחור. * להכיר בכוחי הגדל עם הגיל, הניסיון, הידע ולנהוג בו בזהירות. * לתעדף את השקעת
משתתפות מסע הגיבורה שאני מספרות…
מצאתי מקום בטוח להתחיל באומץ להסיר את הערפל הסמיך שעטף את הנשמה. אולי זה הזמן להוציא מהתיק שעל גבי את כל הסליחות ולצאת למסע אל החופש שבסופו אוכל לצעוק – אני הגיבורה של סיפור חיי. על מסך המחשב הן הופיעו, נשים רגילות שאם הייתי עוברת לידן ברחוב לא הייתי מדמיינת כמה מיוחדות הן. אבל שבוע אחרי שבוע זרמו לי דרך המסך אנרגיות של אומץ להגיד את מה שבתוכן, כוח
השקת ספר ההשראה ומדריך הכתיבה "מסע הגיבורה שאני"
מילותיו של הדובר, ד"ר אליף פראנש, בהשקת הספר מסע הגיבורה שאני ספריית מכללת אורנים, 7 באפריל 2024 תנו לי להביע את התרגשותי על המעמד הרם הזה, לשאת דברים בהשקת ספרה של מיה, מעמד של כבוד ועל זה הערכתי, תודה. במשך דבריי אתייחס לכמה נקודות שמשתקפות מן הספר, אשר מהוות ביחד מכלול עשיר שהספר מכיל. אתחיל במה שנקרא המפתן של הספר, הסף, השער החיצוני, השער הפנימו וההקדמה, אני גם שמח
המגילות הלא גנוזות – טיפול ויצירה עם קהילות המפונים, ים המלח
אנחנו יושבות במתחם היצירה של הלובי התחתון. נשים נכנסות ויוצאות, מהססות, האם להטיח את מה שעובר על ליבן על הדף, במילים, בצבעים. זו התלבטות לא קלה. השולחן מפתה, אנחנו – המטפלות באמנויות – מזמינות. הן באות ויושבות. בחלוף השעות והימים נראה שהסיפורים רק חיכו לשאלות, לסדקים שיאפשרו לפרוץ החוצה. חלקן חוזרות עליהם שוב ושוב, אחרות נזכרות בעוד פרטים ויש כאלה שהטראומה נחשפת אצלן בשכבות. אנחנו כמה מטפלות שמחולקות למתחמי
במה שונה מסע הגיבורה ממסע הגיבור?
בהרצאות על מסע הגיבור.ה, אני מתחילה מדוגמאות רווחות – משה, מוחמד, ישו, בודהה – גבריי המיתולוגיה של התרבות המערבית. המיתוסים האגדות והספרים מרבים לעסוק במוטיב מסע הגיבור הגברי. אז האם נשים יוצאות למסע הגיבורה? השאלה הזו פתחה אצלי מסע גיבורה פנימי שממנו נרקמה סדנת הכתיבה לנשים שאני מנחה במשך שנים -"מסע הגיבורה שאני". אחת ממורות הדרך שלי היא הסופרת והפסיכותרפיסטית היונגיאנית רות נצר, שכתבה את הספר "מסע הגיבורה". בפרק
בימים קשים אלה, המלצות כתיבה, יצירה ותקווה
כולנו חווים ימים קשים לחלקנו בטח יש משפחה / חברים / מכרים שעברו אסונות אחרים חווים חרדה ומצוקה נוכח הטראומה האישית והקולקטיבית המתהווה שיתוק, הלם, זעם, חוסר אונים – תגובות רגשיות שמשתלטות על הלב הפצוע. איך אנחנו יכולים לעזור לעצמנו? (על פי פירמידת הצרכים של מאסלו) * לדאוג לאוכל, מנוחה, חברה * לצרוך תקשורת ורשתות באופן מדוד * למלא את הנפש בתכנים מיטיבים, מעגלי תמיכה, מציאת משמעות, פעולה, נתינה * להימנע משיפוט
לשים כוונה בכתיבה – שנה יצירתיות
את רוצה לכתוב, אבל זה לא קורה. יש לך סיפור טוב, חשוב, שנים את אומרת שתגיעי אליו מתכננת בפנסיה, כשיהיה זמן, כשדברים יקרו. כבר החלטת ארבע פעמים להתחיל וזהו, אבל כל פעם משהו נשמט ואז דוחה, עוזבת, מאוכזבת. תדעי הכתיבה לא מגיעה אלייך שום דבר לא קורה זו את שמושיבה את עצמך סוגרת את הדלתות והחלונות וכותבת. כמה קל לשתות אותנו, הנשים (את הגברים שותות תבניות חברתיות אחרות) הנשיות
פרידה ממורי ורבי הסופר יואל הופמן – תרבות וספרות הארץ
לפרסום ב תרבות וספרות הארץ בתואר השני בכתיבה יוצרת באוניברסיטת חיפה, לפני עשרים שנה, נקלעתי לקורס סימסטריאלי של יואל הופמן בשם "מחשבות. מילים. דברים." לא הכרתי אותו, אבל הקורס השתבץ לי טוב בלו"ז וכמו רוב הדלתות היפות באמת, מגיעים אליהן במקרה. בשיעור הראשון הוא כתב על הלוח כמה שירים שהוזכר בהן עורב ושאל אותנו באיזה מהם אפשר להרגיש את העורב מבפנים. כמובן שהבטנו בו במבטים מזוגגים ולא הבנו את
סיפורים מאחורי הקלעים -השקת הספר "לשחות את הים"
תזכירו לי לא לערוך השקה בספר הבא, אמרתי לחברות כמה ימים לפניאבל ברגע שזה התחיל, נזכרתי למה דווקא כן.זה היה שיר הלל לפרדס חנה ולמחנה, ליצירה ולבריאהשהעלה על נס את הלבבות הפועמים שלצידי בסיבוב הזהוגדלתי, כי הפעם גם נהנתי והייתי מוכנה לשאת בתוכי את האהבה.תודה על המילים, על השותפות, על חברויות ועל חיבורים, שכן מהעולם הזה. המרווח הרחב שבין חלום להגשמתו, ואיך הפעם לא התנתקתי על הבמה.ערב ההשקה העביר
על הסכנה שבהעדפה
הסכנה שבהעדפה. האזהרה לגבי הבור מופיעה בסיפור השני בתורה, בה אלוהים שועה למנחתו של הבל ואינו שועה לזו של קין. עלבונו של האחרון מביא לאלימות, להרג הראשון, על פי המיתולוגיה שלנו. הבת שלי חזרה מבית הספר בוכה, ביום בו חילקו תפקידים להצגת סיום היסודי. היא קיבלה תפקיד קטן, של איש אפור, בהצגה "מומו". היא אמרה שהיא לא מבינה למה אי אפשר היה לחלק את התפקידים בצורה יותר שיוויונית בין תלמידי הכיתה שרצו להשתתף. חשבתי שמדובר
מי פוחדת מיצירה ופרנסה ואיך מתנקים אמנות מעוני
אני לא טובה בערבים. אני לא מהאימהות האלה שאחרי שהילדים הולכים לישון, מתחילות לעבוד. אני בעשר בלילה – פיפי ולישון. כך שכשרציתי לכתוב, ידעתי שזה לא יכול להיות בין לבין השאר, אלא בהקדשה של נתח זמן מכובד לטובת העניין. אבל איך עושים את זה? כשהרעיון החל להציף אותי עבדתי כמטפלת באמנות במשרד החינוך, עם נוער בסיכון. מיותר לציין שזו עבודה ששותה אותך לאורך ולרוחב, כלומר השעות המשולמות מהוות בערך
כמה מילים על… קוראות בטא (טויוטות)
איך את יודעת שהספר שלך טוב? יש קוראות שמוכנות לקרוא את הספר שלך כשהוא דראפט (חומר גלם) ולחוות דיעה של קוראת ממוצעת. מישהי שקוראת את הספר באובייקטיביות. יש קוראות כאלה ברחבי הרשת, בקבוצות כתיבה שונות, הן מתנדבות לקרוא ולתת חוות דעת ראשונית. אני נתתי את כתב היד שלי לחברות טובות וחדות. בגלל החשש מביקורת, ידעתי שהן יוכלו להעביר אותה באופן שלא ישתק אותי. חברות שאוהבות לקרוא, קרובות למילים ובעלות לב
כמה מילים על… תחקיר לכתיבת ספר
מה זה תחקיר לכתיבת ספר? את יובל אלון פגשתי לפני הרבה שנים כשראיינתי אותו לכתבה על החוויה האבוריג'ינית שהביא לארץ אחרי שחי עם שבטים באוסטרליה. חזרנו להיות בקשר כשהוא התראיין לפודקאסט שלי בנושא המאבק על הים (פרק 2 אם אתן מתעקשות). זו היתה התקופה בה התחלתי לכתוב את הספר ובמשך שעות ישבנו לשיחות על הריינבואו ועל קהילות כמו אנשי הים התיכון וקיימא, שמזיזות הרים ושומרות על הימים. איציק, דמות
עריכת ספר – תלאות וריגושים
זה די מדהים, לשלם למישהי כסף, הרבה כסף, כדי שתגיד לך מה לא טוב ביצירה שלך.התחלתי מחוות דעת, מה שנקרא "לקטורה". גם לשם צריך להתקבל. כלומר שלחתי וחיכיתי לתשובה, אם היא בכלל בעניין של לקרוא את כתב היד שלי. עלמה כהן ורדי חזרה ואמרה שכן, מה שכבר שימח. כשישבנו בבית הקפה בתל אביב לפגישה שאחרי, אמרה שמאוד אהבה את הספר, ולצד האמירה מחממת הלב הזו, הגישה דף עם רשימת
על אור וחושך בסיפור שלך
נתחיל מסיפור – בשנת 2002, נהגתי להיתקע עם הרכב שלי באמצע הכביש בלי דלק. זו היתה בימבה כחולה וחמודה, ואני, חמודה לא פחות, חזרתי מהודו, והייתי בעיפוף קל. מילא בפעם הראשונה, אבל מה גרם לה להשנות? אללה יודע. כלומר בעיקר זה ששכחתי להעיף מבט על מד הדלק, שבימים קדומים אלה לא נהג להבהב. שוב ושוב מצאתי את עצמי באמצע הכביש, עם מנוע כבוי. בכל פעם שזה קרה – פעם
על שבירת האמון בין מטפל למטופל
בעצב רב קוראת את התחקירים הקשים על אשרם במדבר, על המיניות המקודשת, על ניצול מטופלות ומטופלים בסשנים פסיכדלים, וחושבת על החמקמקות של משחק הכוח בתפקיד המטפלים:
כמה קל ליפול לבור של אגו וכמה נורא לפגוע באדם שבא לבקש עזרה. אנחנו בחבורה שמידי פעם עורכת סווטלוג' (בקתת הזעה). בקיץ היינו בקמפינג והטקס התקיים ביום. נכנסתי דלת ראשונה
מסע הגיבור.ה וההורים
הידיעה מאין באתי היא הראשית ממנה הגיבורה יוצאת למסע הבירור – לאן היא הולכת. המסע לא מתחיל מאין, יש מעבר פעיל של אמונות מכוננות, צידה לדרך. בחלק הראשון של החיים, הילדות, מופעלת הגיבורה על ידי הדפוסים התורשתיים באופן עיוור. אין אפשרות להשוואה ולכן נראה שהכל מולד והנחה שככה זה בחיים. בגיל ההתבגרות יש הבשלה למסוגלות להסיר את הלוט ולראות את ההורים לא רק בתפקיד מולנו. הדמויות האלוהיות הופכות אנושיות.
מאשמה לכתיבה
בנסיעה הראשונה לסדנא, ניסיתי בעיקר להשיל מעלי את מעיל האשמה שעטף אותי מכל עבר, כשחשבתי על זה ששוב אני עוזבת את ילדיי לעוד אחרה"צ שלמים. הזכרתי לעצמי שמגיע לי ושכבר מזמן אני רוצה זמן לכתוב. הזכרתי לעצמי שזו המתנה שנתתי לעצמי השנה ושאני לא מוותרת על החלום להצליח להוציא את הספר שלי. כשסיפרתי לאמא שנרשמתי לסדנא, היא ניסתה בעדינות להניע אותי מזה. "בורילי, את כל כך עמוסה גם ככה,
שאמניזם אורבני
מילות פרידה לאישה האמיצה של המדבר:את כריסטינה בר סלע הכרתי כשראיינתי אותה כעיתונאית לגבי ההונה – שאמניזם אורבני. אחרי שלוש שעות איתה בסלון הבית בירושלים, היא הזמינה אותי לסדנת ההונה שלה ואני הצעתי לעזור לה לכתוב את הספר על ההונה.הסדנא היתה מבחינתי משנת חיים.אני חבה לכריסטינה את הכרותי עם האיש ואת יצירת המשפחה שלי.היא עזרה לי לאפשר למשהו טוב, אחר, שקט – לחלחל ולהגיע אלי.היא הכניסה אותנו בצהרי שישי
הזדמנות הקורונה
עוד אף ספר לא נכתב על זה שהכל בסדר. את התלמידים והסטודנטים שלי אני מלמדת שסיפור טוב מתחיל באירוע מחולל שמביא לשינוי, צמיחה, החלטה חדשה. נגיף הקורונה הוא האירוע המחולל של התקופה הזו. לאן ניקח אותו? אנחנו הכותבים של הסיפור, זו החלטה שלנו. לעתים גיבור.ת הסיפור מתחילים בהלם, כעס, מרד על הגזירה שגורמת להם לצאת למסע. כמו משה, שהתוכח עם אלוהים על התפקיד שקיבל. השלב הבא הוא השלמה. כמו בבודהיזם לפיו כאשר
לברוא סיפור חדש
בלילה שלפני פגישתו הגורלית, הוא זימן בדמיונו מפגש עם הצ'יף של עם הטמבו שנשלח לגדול בביתו לאחר מות אביו. הוא היה אסיר בכלא שעומד להיפגש עם ראש הממשלה! הוא דמיין את עצמו הולך בשביל בדרך לבית הצ'יף ומתיישב עם זקני השבט. הצ'יף אמר לו בתוכו – שהשלב הראשון בפתרון סכסוכים, הוא בניית אמון ולשם כך עליו להבין ממה ראש הממשלה, דה קלרק, פוחד ואז לפוגג את פחדו. נלסון מנדלה פקח
אמונה וריפוי
פעם בשבוע היה ד"ר אורי שורצמן מתפנה מעבודתו בבית החולים במעבה יערות הגשם של גאנה ויוצא ברכב אל הכפרים. עם הזמן פשטה השמועה ולקליניקה הניידת הובאו חולים שהתנהגותם נראתה לבני משפחתם נתפסה חריגה ומשונה. בלי טלפונים, מחשבים או תחברורה ראויה, הם מצאו תמיד את נקודת הציוןן מתחת לעץ הבאובב העתיק ונפגשו לשמוע את הרופא הלבן שמדבר עם המוזרים. במפגשים הטיפוליים נולד הספר "רופא לבן אלים שחורים", שמגולל מפגש בין
אמנים מבית
בהופעה מדהימה של מארק אליהו, הוא סיפר בהתרגשות, על לילות שהוא ואביו מבלים יחד במערות, מנגנים שעות ארוכות ומקליטים בזריחה. הסיפור הזה הילך עלי קסם. חשבתי איזו גדולה בשביל אמן לקבל השראה כזו, בלי ללכת ללמוד, או לסדנאות, או בחיפושים, אלא לינוק את האמנות מתוך הבית. להיות אמן הבן של, הזכיר לי את אביב גפן, איזו מורכבות של קשר עם אביו – יהונתן גפן – שכתב עליו את השיר
היכן מונח הריפוי?
היכן מונח הריפוי? כשבתי היתה בת שנתיים, הלכנו בחורשה ליד הבית כשפתאום היא צרחה תוך שהיא מצביעה על הרגל. הזזתי את רצועות הסנדל וראיתי אדמומיות מנוקדת. לידינו הזדקר שיח סרפד שכנראה ליטף אותה. מרחתי לה רוק על העור אך הכאב לא פסק והיא המשיכה לבכות ואמרה ששורף לה. אישה מבוגרת עברה לידינו, שאלתי אותה אם יש לה מים תוך שאני מצביעה על הרגל של בתי ועל הסרפד שהספקנו להתרחק
ירח אדום
דם. ירד לי דם. לא מפצע, לא מחולי. ממקום שלא ידעתי, מכיוון שלא הכרתי. מיד אחרי הגילוי בא הכאב. בבטן התחתונה, ליד המותן, כאב מפלח עצמות. הסתכלתי על אמי בחוסר אונים, אבל בניגוד למזור שהציעה לי בכל עת, היה לה מבט מובס בעיניים. מבט של חוסר ישע, שמצביע על דרך חיים. מבט של צער על כך שהכאב לא פסח גם עליי. היא הורישה לי אותו באותו גוף שהעניקה לי,
יריד הספרים בבולוניה
יומן בולוניה טייק 1 – עוד כמה שעות איילת באה לאסוף אותי לשדה התעופה.הבוקר, לאחר כמה ימים של ויכוחים לגבי דמותה של פיית השיניים, עצם קיומה (תודי שזאת את!) בעוד אני מנסה להשאיר בהם מעט ילדיות, הבוקר הם נכנסו בסערה ושאלו אם נראה לי שפיית השיניים נוסעת לבולוניה. מאיפה אני יודעת? היתממתי. הם הסתכלו עלי בפרצופים כעוסים ויצאו מהחדר.בקפה של הצהריים, עברנו האיש ואני על הרשימות – מי הולך לאן מתי, טלפונים של הורים
מה זה טיפול?
כשהייתי קטנה, אולי בת 9, התחיל הגיל בו כל מה שדיברו עליו החברות בכיתה, היה מי תישן אצל מי מתי. זו היתה הפריצה החברתית ובנות הכיתה היו בהתרגשות בלתי פוסקת ועבדו בשיטת המיטה החמה. בליל שישי שכזה, ישנה אצלי יעל (שם בדוי), כשקמנו בבוקר היא לא חשה בטוב. היא לא הספיקה להגיד את זה, ומיד הקיאה במסדרון ביתנו. אחר כך הקיאה שוב, הפעם קלעה לכיור בחדר האמבטיה. הבית התמלא
לפרסם כתיבה אישית ברשת?
למה אני מציעה לטופליי ולכותבים בסדנאות שלי לא לפרסם את הטקסטים שאנו כותבים במהלך עבודתנו בפייסבוק, או ברשת, או בשום מקום בו איננו מכירים את הקהל? כל טיפול או מפגש סדנא אני פותחת ב 10 דקות של כתיבה ספונטנית. ההנחיה היא לכתוב במשך 10 דקות בלי הפסקה, בלי לתכנן ובלי למחוק. המטרה של התרגיל היא להפריד את העולם שבאנו ממנו כדי להיכנס למרחב היצירתי המאפשר בזמן המפגש. כמו כן
שיר אמצע
שיר אמצע. פפ אחרי תשע שנים. פעם ראשונה אצל כירורגית שד. בדיקה שגרתית.להבטיח לשערותיי הלבנות שלא אצבע אותן.להבחין בשינויי האקלים הפנימי בעונות המעבר.להכיר את סימני המחזוריות שלי בכל פינה בגוף.* לסגור את דלת טיפת חלב ולחשוב – יחסינו הגיעו לקיצם.לראות אישה מניקה ולקנא,ואז לראות אותה עם העגלה, והחיתולים וכתמי החלב על החולצה, וקצת לשמוח שאני אחרי.* להריח את הבגדים לפני שאני מוסרת אותם לבלי שוב.להשאיר שמיכת תינוק דקה בתחתית הארון.* להודות על הנשמות
להוציא ספר באופן עצמאי
בשנה האחרונה הוצאתי שני ספרים לאור, למדתי כל כך הרבה בדרך ואני רוצה לשתף אתכם בכל הקשור להוצאה עצמית. עיצוב, דפוס, הוצאות לאור, עריכה, ספרי ילדים, ספרות דיגיטלית, אמזון וכיווני מחשבה, לפני שיוצאים למסע שכזה. העידן שלנו יש המון אופציות. פעם מי שכתב יכול היה לחיות במגרה עד יומו האחרון. הטכנולוגיה של היום מאפשרת כמעט לכל מי שרוצה – להוציא ספר. מצד אחד – מקסים. יש שוויון יחסי, אנשים
על הגשמת חלומות
סרטון מהשקת הספר "שקד רוקדת", איך חיים את החלום? https://www.youtube.com/watch?v=325CeimZO7c&t=17s מה אני אגיד לכם? הייתי ילדה מוכשרת. היו גם כמה ששמו לב.אבל ההורים שלי היו מצד אחר של העולם. הם לא הבינו את הכוח של היצירה עבורי. מידי פעם זרקו מילת עידוד,אבל נתנו לי להבין שמדובר בגחמה קטנה, תחביב, עיסוק שאתפנה אליו אחרי הדברים החשובים באמת. הייתי צריכה למשות את כוח החיים הזה מתוכי. זו היתה דרך. מעניינת, מתסכלת, חשובה. יאמר לזכות
געגוע
חברות את שני הכרתי בהודו, נפגשנו בלה דק. טיילנו יחד חודש, במהלכו, חוץ מהזמן שישנו, דיברנו את עצמנו לדעת. תוך שלושה ימים היא ידעה עלי את מה שאני עוד לא ידעתי על עצמי. בכלל, בילדות בנערות, את רוב הזמן חלקתי עם חברים וחברות. זה היה המרכז, זה היה העניין. היום, עדין נוצרות חברויות, עם אנשים מקסימים, אבל זה לא המרכז. זה תמיד לצד. המשפחה, העסק, השאר. פעם, חברים היו
למה אני כותבת?
יום הכתיבה שהנחתי אתמול, הזכיר לי כמה מדויק לי ללוות אנשים, לקחת אותם להרפתקאות מתובלות במילים, להיות איתם לרגע בסיפור שלהם. הוא גם הזכיר לי כמה אנרגיה דורשת החזרה לעניינים, כמו לפלס מהתחלה את הדרך לעצמאות. למה אני עצמאית? אני משערת שהעובדה שאבא שלי היה עצמאי, עזרה לי מבחינה תודעתית – לא הייתי צריכה לעבור את מחסום הילדים להורים שכירים. בטוחה שגם העובדה שאני לא אוהבת שאומרים לי מה
מה זאת אהבה
פרק ראשון– האחר מעשה כשהיה כך היה: נסענו להופעה בבריכת השולטן. עוד אנו ממתינים לברי סחרוף שיואיל בטובו להגיע כבר, יש לנו עוד חצי שעה הליכה לחניה ושעה נסיעה ומחר עובדים תודה על ההתחשבות, האיש חשקה נפשו בקפה קר. עומדים בדלפק, אומרת לנו הדיילת החיננית שצר לה אך הקפה לא קפא ויקח לו זמן ואז היא מוסיפה כאילו נזכרת, שלעומת זאת הפסיפלורה כן קפאה והיא מוכנה להרוות בשמחה. מה
לא לבעלי לב חלש-מימון המונים
אפשר להכתיר את החודש שלי בקמפיין מימון ההמונים, כבין הסוערים בחיי, אם לא ה. עברתי אי אילו אירועים שהוציאו אותי מאיזון, אבל בדרך כלל הם היו נקודתיים והגלים שלהם היכו לטווח קצר. הפעם זה היה לונה פארק רגשי שהעיף אותי בבעיטות בין רגשות באופן אינטנסיבי. אולי הייתי צריכה לחזות מראש. כי לא הצעתי פה איזה צ'יפ אלקטרוני שיכין מקרמה ללא מגע יד אדם. את הכתיבה שלי הצעתי פה למכירה,
מצעד ספרי הנשים שלי
לכבוד יום האישה, אספתי עשרה ספרי נשים, שהראו לי דרך, שהמטירו עלי השראה, שפירקו אותי לחתיכות, וחיברו אותי בחזרה. שהזכירו לי מאין אני באה ולאן אני הולכת. כדי להודות להם על שהפגישו אותי עם שיגעון. דיכאון. חמלה. יצירה. אמונה. גוף. לפניכם המצעד המלא: הבסיסיים גופה של אישה תבונתה של אישה / ד"ר כריסטיאן נורת'רופ. הוצאת אור עם טוב נו, זו התחלת ההתחלות. הרופאה שכתבה את הספר עב הכרס, עזבה
אמנות בשירות האוטיזם
כמה קשה לתאר חווית חריגות וליצור אמפטיה. כמה מפחיד לקרב את השוליים, ולקלף את הלב מהאדישות. כמה מורכב להנגיש יום יום מייאש, ולהראות למולו עוצמה אנושית. קשה, מפחיד, מורכב, אך אפשרי. שלוש יצירות שפגשתי לאחרונה מחברות לאוטיזם באצילות מרגשת. הספר ואם היו אומרים לך / גלית דיסטל אטבריאן (הוצאת זמורה ביתן, 2009) כמו בכל היצירות המובאות כאן, הסיפור מתחיל בהכחשה. האם יודעת שמשהו לא בסדר (שאול לא בוכה אף
מצ'עמם לי-על ילדים ושעמום
אנקדוטה מזמן אחר יש לי חברה מאוד טובה מהצבא, שהבונדינג שלנו נקשר סביב אירוע די מוטרף. היינו יחד כקצינות חינוך מפקדות של קורסי מש”קיות בצפון. הלו”ז היה מאוד צפוף. היום התחיל בין חמש לשש בבוקר, וכלל שיעורים, ישיבות, שיחות והתארגנות יומיומית אינטנסיבית ומהירה, שהסתיימה בין חצות לאחת בלילה. שש שעות מטכ”לי זה אולי תוצאות מחקר מדעי על כמה צריך לישון כדי לתפקד, אבל בפועל, היינו עייפות כל היום. עייפות
חדר משלי, או על הכתיבה
מלצרות לא היתה עבורי ברירת מחדל של בין לבין עבודות, אלא עיסוק שאהבתי – לשהות שעות באוויר הפתוח, לעשות כסף טוב מלחייך, כשהזמן טס. אבל בעיקר, בעיקר מה שאהבתי, היה להסתכל. על אנשים שנפגשים לצורך עסקים, הכרויות, החלטות. פרלמנטים של זקני תל אביב, זוגות בשלבים שונים של הקשר, אמנים שעלו וירדו "מצוותא" והקהל שלהם. הייתי משחקת עם עצמי בניחושים – מאיפה באו, מה יש להם עם מי שישבו איתו,
לשאלות, פרטים וקבלת מידע על כתיבה, יצירה, השראה -
דברו אלי
טיפול ביבליותרפי
סדנת כתיבה
הזמנת הרצאה
הפודקאסט
רכישה מרוכזת של ספרים
או לכל עניין מעניין אחר –
עדויות מגוגל
רותם בן ליבני
קרא עוד
הרגשתי שלמיה יש הרבה מה לתת לי בעוצמות גבוהות, היא יודעת ליצור את הסטינג המתאים ביותר, ובכל פעם הדהימה אותי היכולת והרגישות שלה להעלות דברים על פני השטח, ללא בושה ומבוכה.
אם הייתי צריכה לבחור רק מילה אחת בסבב הייתי אומרת -
תודה.
רותם בן ליבני
קרא עוד
הרגשתי שלמיה יש הרבה מה לתת לי בעוצמות גבוהות, היא יודעת ליצור את הסטינג המתאים ביותר, ובכל פעם הדהימה אותי היכולת והרגישות שלה להעלות דברים על פני השטח, ללא בושה ומבוכה.
אם הייתי צריכה לבחור רק מילה אחת בסבב הייתי אומרת -
תודה.
דבורה ארקינד
קרא עוד
תודה גדולה שמורה למיה שהניעה את התהליך המבורך הזה. במקצועיות, ברגישות ובתבונה הובילה אותנו באמצעות הסיפור אל המקומות המבקשים ריפוי בתוכנו וכך רכשנו כלי ל"כאן ועכשיו" וגם למחר ולמחרתיים: לראות בפרטי קורותינו פרקים בסיפור שאנחנו הגיבור שלו, להבין את מניעינו ולרפא את עצמנו.
ד"ר אליף פראנש
קרא עוד
מיה, תחנה בחיים שכיוונה אותי לאפיק חדש, מיוחל ויפה. ללמוד אצל מיה פירושו להיפתח לעולמך הפנימי, להגיע אליו, לגעת האמת ללא מסכות. לחסוך שנות חיפוש, ולמצוא את המטמון החבוי בתוככי נפשך ומחשבותיך. ממיה למדתי להיות אני כפי שתמיד רציתי. כל מפגש- שעור היה מסע גילוי, במסעו של הגיבור.
תודה רבה מיה, שנתת לי להאמין בגיבור שבי.
אירה בינימין
קרא עוד
חוויתי במשך השנה צמיחה, פריחה בלתי פוסקת, הסיפורים שיצאו ממגירות החיים הפתיעו גם אותי. הצלחתי בזכות ההנחיה המדהימה ואישיותה המיוחדת של מיה שצרה מרחב שמוחזק היטב, פינה בטוחה לכולנו להביא את הסיפורים האינטימיים ולפעמים לא פשוטים, מיה הייתה שם ללא וויתורים וללא הנחות, ראתה אותנו אחת אחת, עם עומק ורגישות, באהבה ענקית.
אינאס חביב אללה
קרא עוד
בזכות מיה כמורת דרך שהובילה אותי בשבילים האפלים במעמקי נפשי ורוחי פתחה בפני הזדמנות לפגוש את אינאס שלא הצלחתי קודם לפגוש מרוב הקליפות שהייתה עטופה בהן; זה היה חלון הזדמנויות שדרכו נפתחה עוד חלונות וחלונות שבחיי לא העזתי לפתוח קודם.
מפגש אחרי מפגש. נבהלתי, בכיתי והתפרקתי, רעדתי, ירדתי, עליתי, צללתי ועפתי אל מעמקי נפשי.
ליליאן בשארה – מנסור
קרא עוד
כל מפגש העברת בנדיבות, באהבה, בעומק, במקצועיות ובאווירה נוחה שמשכה אותי עוד יותר להיות פעילה בתוך המפגשים.
העברת לי בצורה אישית איך להיות יותר קרובה לכתיבה מזוית אחרת ולהתפעל מההזדמנות החדשה שעמדה בפני.
ברצוני להודות לך מעומק הלב בתקוה שנמשיך להיות בקשר ישיר, כמנחה בסדנאות שאני מעבירה לנשים ועם הספר החדש שהוצאתי.
קרן קידר
קרא עוד
סדנת כתיבה עם מיה הוד רן הייתה בשבילי מתנת חיים. שיתפנו, התרגשנו ואפילו בכינו ביחד. הכתיבה עוררה בי המון רגשות, הוציאה ממני הרבה זיכרונות טובים ופחות , והעניקה לי דרכי התמודדות עם מצבים לא פשוטים בחיים. כן, פתאום הכרתי את עצמי יותר טוב מה שנשאר בי זה השינוי שעשיתי ולעיתים חשק עז לשבת ולכתוב משהו וזה ממש עובד. תודה מעומק ליבי למיה!
ענת בורכוב
קרא עוד
מיה יקרה!
זה הזמן להודות מקרב לב על הכל -הנושאים המעניינים שהבאת להתייחסות שהדליקו.. שחיברו לעצמי..
בכל מפגש זמן למכביר שאפשר לחשוב להרגיש..מרחב להעלות על הכתב..
המחוייבות לכתיבה שהיתה באויר הפתוח ההתייחסות העניינית, הרגישה והממצה שלך לכתיבה של כל אחד ואחת.
תודה מקרב לב על ההשראה והחיבור לחיים וברכות יישר כוח.
ליאת צור
קרא עוד
הקורס אתך היה עבורי עונג צרוף מתחילתו ועד סופו.
הדרך בה העברת את הקורס. בחירת הנושאים, הצגתם דרך טקסטים חכמים, מרגשים, משעשעים. החיבור לתיאוריה מעולם הפסיכואנליזה והקישור להכנסתם לקליניקה.
ובעיקר ההתנסות האישית בכתיבה.
כל אלה היו בשבילי הנאה שלמה וחיכיתי למפגש איתך.
תודה על קורס נהדר שהלוואי שיהיה תלת שנתי.
ענת מיטלמן
קרא עוד
סיימתי את סדנת מסע הגיבורה אצל מיה, לקרוא לזה סדנא זו טעות. מדובר במסע ארוך לגלוי עוצמות אישיות, עוצמות בקבוצה - חברות וכל זה תוך כדי כתיבה .
המסע היה מרתק הנושאים מפעימים, ודרך הגילוי היתה כמו להסיר כל פעם בד מגלימה עטויית צבעים. יצאתי מלאה כרימון בחויות חלקן מטלטלות אך כולן מלמדות ומעשירות. זו היתה חוויה שהתאפשרה הודות להנחייה מדויקת, מאפשרת של מיה,
חוויה שלא תישכח. מומלץ ומשנה תפיסה.
שרון גת
קרא עוד
החיים בנויים ממסעות. זה היה המסע שלי השנה, הקבוצה הזו. קבוצת נשים אמיצות וגיבורות שפתחו את ליבן וכתבו את עצמן ברגישות ובאהבה, נותנות למילים כוח ומשמעות.
מיה נתת את הטון. במקצועיות וברגישות לא הססת לגעת בכואב במצחיק ובנסתר, תוך חשיפה לטקסטים וקטעים מצולמים רלוונטים שסייעו להבין מושגים שנגענו בהם. תודה על מסע שותפות כתיבה שבועי רווי דמעות וצחוק.
אורנה ברואייר
קרא עוד
בזכות הסדנא הנפלאה של מיה, חזרתי לכתוב. כל נושא העלה מחשבות, זכרונות וקשת שלמה של רגשות, וגרם לי להביט עמוק אל תוך נפשי, לנסות להבין ובעיקר להביע את אשר מתחולל בקרבי. בכל מפגש, היא ניווטה בכישרון רב בין הקניית חופש מוחלט לכתיבה, לבין שמירה על מסגרת והדרכה בגישתה המקצועית והרגישה, מיה הוציאה אותנו למסע בדרך אל אוצר אמיתי. למעשה, היא עזרה לי למצוא את קולי, שחשבתי שאבד לי, ועל כך תודה מעומק לבי.
דוריס הרטנו
קרא עוד
אני מסיימת את מסע הגיבורה שאני, ימי שלישי עם מיה. אני כל כך שמחה שהחלטתי לצאת למסע הזה. כל מפגש עבורי היה כתם צבע עז ושמח על דף לבן. כל פעם שהתיישבתי לכתוב - גדלתי. האתגר שהצבתי לעצמי הניב בי הרבה כוחות שלא ידעתי עליהם. אני מודה למזלי הטוב.
המסע הראשון עם מיה היה לי כל כך מעשיר ומעצים אז יצאתי שוב . יום שלישי יצאתי לטיול שאין כמוהו בעולם . הטקסטים שכתבתי גרמו לי לאושר גדול של חווית יצירה. אני אסירת תודה לך מיה .
רחל דאויט
קרא עוד
הגעתי לסדנא עם חששות ולבטים, שיתפתי את מיה והיא נתנה לי הרגשה שחוץ מהכתיבה שאקבל עוד הרבה.
כמה היא צדקה. חיכיתי כל שבוע למפגש עם הבנות ולשמוע סיפורים, ובעיקר לכתוב לכתוב...
אבלי הכי חשוב יצאתי חזקה, עם יכולת להוציא את המסע החיים שלי על הנייר, לשפוך את כל מה ששמרתי בקרקעית הלב.
כמו עברתי טיפול לחיזוק הנפש.
מיכל בנדוב
קרא עוד
מיה היא מטפלת, מנחה, מובילה מעולם אחר. למיה יש יכולות מיוחדות של הקשבה והבנה.
מיה הראתה לנו איך הכתיבה מאפשרת הסתכלות אחרת על החיים, על המשפחות, על מערכות יחסים על קשיים, פחדים והתלבטויות. לאור היחס המקבל והמכיל של מיה הצלחנו לשתף את הסיפורים ואפילו האינטימיים ביותר בקבוצה ולקבל אמפטיה, חיזוק ואהבה מכל חברות הקבוצה.
מיה תודה על שנה מופלאה.
הקודם
הבא