מהניצוץ הראשון ועד לריח הדפוס – שביל הפירורים של כתיבת רומן

איך רעיון הופך לספר? מאחורי המילים המודפסות מסתתרות ארבע שנים של סודות שנלחשו בבתי קפה, דמעות מול קבצי טקסט, קושיות מביכות, פחדים, ומסע בלתי פוסק של פענוח.

לכבוד הישורת האחרונה של חודש הספר העברי, כתבתי על עשרה דברים ש(אולי) לא ידעתם על הרומן "טריקה שקטה", מורה נבוכות.

1. למה בחרתי (שוב) לצלול אל תוך מחלה נשית?

כשאני נחשפת לסודות הכמוסים ולאתגרים המרעישים במסע הגיבורה של מאות נשים בקליניקה ובסדנאות, זה מחלחל. ב"לשחות את הים" התמודדנו עם סרטן השד, והפעם – אנדומטריוזיס. אחת הדמויות מתמודדת לא רק עם תסמינים פיזיים ויחס רפואי לעיתים אטום, אלא גם עם השיפוטיות של הסביבה.

2. איך נכנסים לחיים ולסודות של אנשים שמעולם לא פגשתי?

כל נושא בספר שאין לי מושג לגביו – אני חוקרת ומראיינת. הפעם, בניגוד לספר הקודם, התחלתי בתחקיר ורק אז התיישבתי לכתוב. נעזרתי בקהילת הכתיבה שלי ובקבוצות מקומיות כדי לאתר עובדת במכון הפתולוגי, שוטר, אנשים שחיו בקומונות ונשים שמלוות הורים בזקנתם. עם חלקם דיברתי בזום, ועם אחרים ישבתי שעות בסלון ביתם ושמעתי סיפורים שומטי לסת. מסתבר שאנשים אוהבים לספר, וזה מרתק לדוג את הסיפורים האינטימיים הללו, לערבל אותם, ולשתול אותם בתוך הטקסט שלי.

3. מי מוכן לממן ספרות אקלימית בארץ הקודש?

בניגוד למלכות יופי וזוכות בתחרויות כישרונות, לא עברתי שם במקרה וזו לא אמא שלי שרשמה אותי. יוצרים ברמות גבוהות, כותבים יותר בקשות לתמיכות מיצירות. עשרות טפסים – קורות חיים, תקציר, כוונות, המלצות ומסמכים מרואי חשבון ועורכי דין. כל הגשה אני משנסת מותניים ומתחילה לכתוב ולאסוף את המסמכים הדרושים. להגשה למענק לספרות אקלימית בקק"ל, ביקשתי משני מרואיינים נפלאים מהפודקאסט שלי "סיפור ירוק" – ד"ר מיכל ביטרמן ופרופ' אורי שיינס – לכתוב לי המלצות שהביאו אותי לדמעות. מכירות את ההלם הזה שמגיע "כן" אחרי רצף של דחיות? זה מרגש לדעת שמישהו אובייקטיבי מאשר שהטקסט שלך ראוי, ועוד יותר מרגש לקבל תמיכה על ספרות אקלימית – מושג שכבר שגור במערב ואצלנו רק מתחיל את דרכו. הטפיחה הנוספת על השכם הגיעה מטעם ההוצאה, כאשר מירי רוזובסקי הגישה אותי לפרס ספיר מטעם הוצאת שתים.

4. מי קורעת לי את הצורה כדי שהסיפור הזה יעבוד?

כשהרעיון הופיע והתחיל למשוך אותי אחריו, התחלתי מתקציר של חמישה עמודים. קבעתי עם המנטורים שלי לענייני סיפורים, התסריטאים דניאלה דורון ואלון רותם. הם שאלו קושיות מביכות, ירו אמירות חותכות וקרעו לי את הצורה (בקטע נפלא). רק אחרי שנה, כשהדמויות ידעו את מקומן, יצאתי לכתוב. משם עברתי לידיה של מי שערכה את הרומן הראשון שלי "לשחות את הים", מיכל חרותי, שהמשיכה להקשות בדרכה העדינה וחסרת הפשרות. ואז העורכת המבריקה אורנה לנדאו, ששלחה אותי לעבודת פירוק ודיוק. אל הסדנאות שלי מגיעות לא פעם "ניצולות" של סדנאות כתיבה ששותקו מביקורת. למזלי, בחרתי לעבוד עם אנשי מקצוע שלצד חדות, יש בהם גם תבונת רגישות עמוקה.

5. איך שורדים את הביקורת של קוראות הטיוטה?

אחרי שכתבתי טיוטא ראשונה העברתי את כתב היד לשלוש חברות חכמות ואוהבות קריאה. עם כל אחת שסיימה, ישבתי לקפה. היא אמרה כל מה שהיא חושבת, ואני רשמתי, עבדתי, נפלתי, קמתי – ושוב ארזתי את עצמי לקראת קוראת הבטא הבאה. ד"ר מיכל זלצר לביד, רוני טילינגר וד"ר שלומית ברסלר הן נשות מילה וספרות שאוהבות לקרוא, ואוהבות אותי. יש להן לשון חדה, אבל הן אמרו לי את האמת ברכות. כמה חשוב לשמוע ביקורת, אבל חשוב עוד יותר לדעת ממי ובאיזה אופן.

6. איך דוחסים ארבע שנות עבודה לתוך 200 מילים בגב הספר?

כו-לה מאתיים מילים, שההשקעה בהן לחלוטין לא פרופורציונלית. עשרות התכתבויות, מחשבות, התלבטויות וסימני שאלה מתנקזים לרגע אחד: הרגע שבו תסתובבו בחנות הספרים, תרימו את הספר בעלעול חסר כוונה מול עשרות כריכות אחרות – ולא תוכלו להניח אותו. טקסט הגב חייב להבטיח את החוויה, לעורר הזדהות עם הקונפליקט, ולמשוך אתכן לצלול לפחות לעמוד הראשון.

7. כיצד לוכדים שבר חלום בתמונה אחת על הכריכה?

הכריכה היא השער שלכן לעולם הספר, והיא צריכה לרמוז על החוויה שתעברו. ב"טריקה שקטה" העברתי למעצבת הגרפית את החוויה במילים, בצירוף דוגמאות של ציורים וצילומים, ויחד עם היועצת האישית שלי לענייני גרפיקה וחברתי, נועה אלדר, בחרנו את הציור של פאטמה שנאן, שהשאיר את כל השאר הרחק מאחור. הכריכה הזו חידתית, צבעונית, מלאת כוח, ומשקפת במדויק את החלום ושברו שעוברת נעמי, גיבורת טריקה שקטה.

8. האם גם בספר השביעי הלב עדיין מחסיר פעימה מול הדפוס?

להחזיק בידיים את מה שהתחיל כחלום עמום, קיבל מסגרת בתוך השפה והפך לסיפור – זה פלא. עבודה של שנים, שעות של עריכה והגהה, הופכת לחפץ פיזי שאפשר לדפדף בו ולהריח אותו. מעולם לא הבנתי למה להגיד על תינוק שהוא "ברור" זו מחמאה, אבל כשזה נוגע לספר – זו באמת הגדולה מכולן.

9. מה לילדה שהלכה עם סבא לבית הכנסת ולרומן עכשווי?

אני קשורה בנימי נפשי לסיפורי התורה. כשהייתי קטנה, למורת רוחה של סבתי, סבא היה מעיר אותי ויחד היינו הולכים לבית הכנסת בשבתות. הוא זה שגרם לי להתאהב. לאורך השנים המהלכים של דמויות כמו משה ויוסף הפנטו אותי, ובהמשך לימדתי אותם והשתמשתי בהם בסדנאות ובקליניקה שלי. הם אפילו מופיעים בחלומותיי, ועוזרים לי להשתמש בעלילות הארכיטיפיות שלהם ככלי לריפוי נגיש בתוך עלילות מודרניות לחלוטין.

10. למה בעידן של ארבע קירות אנחנו כל כך זקוקים לקהילה?

בתוך עלילת הספר, וגם בחיים, אני רואה את המנעד הרחב של הקהילה: מצד אחד היא מעניקה עוגן ושייכות, ומצד שני יוצרת קונפליקטים. על המנעד, על יתרונות העִם וכאבי הבלי, כתבתי בשני הרומנים שלי. גם אלה פלורנטין מ"לשחות את הים" עומדת על התפר. בעידן שבו כל משפחה מסתגרת בבית פרטי ומתמודדת לעיתים לבדה עם אתגרי חיים מטלטלים, הצורך הנפשי הבסיסי שלנו הוא להרגיש חלק ממשהו גדול יותר. הקידמה בודדה אותנו, אבל גם יצרה מרחבים חדשים של חיבור ושייכות שאי אפשר בלעדיהם.

בקיצור (אתן כבר יודעות שאין אצלי קיצור…) – כתיבה היא תהליך של התבהרות. רעיון אמורפי תוקף אותי, דמויות מזדחלות אל לבי, קונפליקט מתביית על חלומותיי ואני שוזרת אותם יחד, נעזרת ומתמקצעת. התהליך הזה מעייף ומבריק, מלא בקושי ושמחה, אבל בעיקר – הוא גורם לי להרגיש חיה. דרכו, אני מתברגת אל מקומי בעולם.

הרומנים שלי "טריקה שקטה" ו"לשחות את הים", זמינים עבורכם כעת במחיר מיוחד של 50 ש"ח בלבד, ממש עד סוף חודש הקריאה.

בתמונה – משלוחי הספרים לקהילת הכתיבה שלי השבוע.

עוד על כתיבה לנפש בפודקאסט – סיפור דרך

אהבתם? שתפו!

לשאלות, פרטים וקבלת מידע על כתיבה, יצירה, השראה -

דברו אלי

טיפול ביבליותרפי

סדנת כתיבה 

הזמנת הרצאה

הפודקאסט

רכישה מרוכזת של ספרים

 או לכל עניין מעניין אחר –

עדויות מגוגל

רותם בן ליבני
הרגשתי שלמיה יש הרבה מה לתת לי בעוצמות גבוהות, היא יודעת ליצור את הסטינג המתאים ביותר, ובכל פעם הדהימה אותי היכולת והרגישות שלה להעלות דברים על פני השטח, ללא בושה ומבוכה. אם הייתי צריכה לבחור רק מילה אחת בסבב הייתי אומרת - תודה.
רותם בן ליבני
הרגשתי שלמיה יש הרבה מה לתת לי בעוצמות גבוהות, היא יודעת ליצור את הסטינג המתאים ביותר, ובכל פעם הדהימה אותי היכולת והרגישות שלה להעלות דברים על פני השטח, ללא בושה ומבוכה. אם הייתי צריכה לבחור רק מילה אחת בסבב הייתי אומרת - תודה.
דבורה ארקינד
תודה גדולה שמורה למיה שהניעה את התהליך המבורך הזה. במקצועיות, ברגישות ובתבונה הובילה אותנו באמצעות הסיפור אל המקומות המבקשים ריפוי בתוכנו וכך רכשנו כלי ל"כאן ועכשיו" וגם למחר ולמחרתיים: לראות בפרטי קורותינו פרקים בסיפור שאנחנו הגיבור שלו, להבין את מניעינו ולרפא את עצמנו.
ד"ר אליף פראנש
מיה, תחנה בחיים שכיוונה אותי לאפיק חדש, מיוחל ויפה. ללמוד אצל מיה פירושו להיפתח לעולמך הפנימי, להגיע אליו, לגעת האמת ללא מסכות. לחסוך שנות חיפוש, ולמצוא את המטמון החבוי בתוככי נפשך ומחשבותיך. ממיה למדתי להיות אני כפי שתמיד רציתי. כל מפגש- שעור היה מסע גילוי, במסעו של הגיבור. תודה רבה מיה, שנתת לי להאמין בגיבור שבי.
אירה בינימין
חוויתי במשך השנה צמיחה, פריחה בלתי פוסקת, הסיפורים שיצאו ממגירות החיים הפתיעו גם אותי. הצלחתי בזכות ההנחיה המדהימה ואישיותה המיוחדת של מיה שצרה מרחב שמוחזק היטב, פינה בטוחה לכולנו להביא את הסיפורים האינטימיים ולפעמים לא פשוטים, מיה הייתה שם ללא וויתורים וללא הנחות, ראתה אותנו אחת אחת, עם עומק ורגישות, באהבה ענקית.
אינאס חביב אללה
בזכות מיה כמורת דרך שהובילה אותי בשבילים האפלים במעמקי נפשי ורוחי פתחה בפני הזדמנות לפגוש את אינאס שלא הצלחתי קודם לפגוש מרוב הקליפות שהייתה עטופה בהן; זה היה חלון הזדמנויות שדרכו נפתחה עוד חלונות וחלונות שבחיי לא העזתי לפתוח קודם. מפגש אחרי מפגש. נבהלתי, בכיתי והתפרקתי, רעדתי, ירדתי, עליתי, צללתי ועפתי אל מעמקי נפשי.
ליליאן בשארה – מנסור
כל מפגש העברת בנדיבות, באהבה, בעומק, במקצועיות ובאווירה נוחה שמשכה אותי עוד יותר להיות פעילה בתוך המפגשים. העברת לי בצורה אישית איך להיות יותר קרובה לכתיבה מזוית אחרת ולהתפעל מההזדמנות החדשה שעמדה בפני. ברצוני להודות לך מעומק הלב בתקוה שנמשיך להיות בקשר ישיר, כמנחה בסדנאות שאני מעבירה לנשים ועם הספר החדש שהוצאתי.
קרן קידר
סדנת כתיבה עם מיה הוד רן הייתה בשבילי מתנת חיים. שיתפנו, התרגשנו ואפילו בכינו ביחד. הכתיבה עוררה בי המון רגשות, הוציאה ממני הרבה זיכרונות טובים ופחות , והעניקה לי דרכי התמודדות עם מצבים לא פשוטים בחיים. כן, פתאום הכרתי את עצמי יותר טוב מה שנשאר בי זה השינוי שעשיתי ולעיתים חשק עז לשבת ולכתוב משהו וזה ממש עובד. תודה מעומק ליבי למיה!
ענת בורכוב
מיה יקרה! זה הזמן להודות מקרב לב על הכל -הנושאים המעניינים שהבאת להתייחסות שהדליקו.. שחיברו לעצמי.. בכל מפגש זמן למכביר שאפשר לחשוב להרגיש..מרחב להעלות על הכתב.. המחוייבות לכתיבה שהיתה באויר הפתוח ההתייחסות העניינית, הרגישה והממצה שלך לכתיבה של כל אחד ואחת. תודה מקרב לב על ההשראה והחיבור לחיים וברכות יישר כוח.
ליאת צור
הקורס אתך היה עבורי עונג צרוף מתחילתו ועד סופו. הדרך בה העברת את הקורס. בחירת הנושאים, הצגתם דרך טקסטים חכמים, מרגשים, משעשעים. החיבור לתיאוריה מעולם הפסיכואנליזה והקישור להכנסתם לקליניקה. ובעיקר ההתנסות האישית בכתיבה. כל אלה היו בשבילי הנאה שלמה וחיכיתי למפגש איתך. תודה על קורס נהדר שהלוואי שיהיה תלת שנתי.
ענת מיטלמן
סיימתי את סדנת מסע הגיבורה אצל מיה, לקרוא לזה סדנא זו טעות. מדובר במסע ארוך לגלוי עוצמות אישיות, עוצמות בקבוצה - חברות וכל זה תוך כדי כתיבה . המסע היה מרתק הנושאים מפעימים, ודרך הגילוי היתה כמו להסיר כל פעם בד מגלימה עטויית צבעים. יצאתי מלאה כרימון בחויות חלקן מטלטלות אך כולן מלמדות ומעשירות. זו היתה חוויה שהתאפשרה הודות להנחייה מדויקת, מאפשרת של מיה, חוויה שלא תישכח. מומלץ ומשנה תפיסה.
שרון גת
החיים בנויים ממסעות. זה היה המסע שלי השנה, הקבוצה הזו. קבוצת נשים אמיצות וגיבורות שפתחו את ליבן וכתבו את עצמן ברגישות ובאהבה, נותנות למילים כוח ומשמעות. מיה נתת את הטון. במקצועיות וברגישות לא הססת לגעת בכואב במצחיק ובנסתר, תוך חשיפה לטקסטים וקטעים מצולמים רלוונטים שסייעו להבין מושגים שנגענו בהם. תודה על מסע שותפות כתיבה שבועי רווי דמעות וצחוק.
אורנה ברואייר
בזכות הסדנא הנפלאה של מיה, חזרתי לכתוב. כל נושא העלה מחשבות, זכרונות וקשת שלמה של רגשות, וגרם לי להביט עמוק אל תוך נפשי, לנסות להבין ובעיקר להביע את אשר מתחולל בקרבי. בכל מפגש, היא ניווטה בכישרון רב בין הקניית חופש מוחלט לכתיבה, לבין שמירה על מסגרת והדרכה בגישתה המקצועית והרגישה, מיה הוציאה אותנו למסע בדרך אל אוצר אמיתי. למעשה, היא עזרה לי למצוא את קולי, שחשבתי שאבד לי, ועל כך תודה מעומק לבי.
דוריס הרטנו
אני מסיימת את מסע הגיבורה שאני, ימי שלישי עם מיה. אני כל כך שמחה שהחלטתי לצאת למסע הזה. כל מפגש עבורי היה כתם צבע עז ושמח על דף לבן. כל פעם שהתיישבתי לכתוב - גדלתי. האתגר שהצבתי לעצמי הניב בי הרבה כוחות שלא ידעתי עליהם. אני מודה למזלי הטוב. המסע הראשון עם מיה היה לי כל כך מעשיר ומעצים אז יצאתי שוב . יום שלישי יצאתי לטיול שאין כמוהו בעולם . הטקסטים שכתבתי גרמו לי לאושר גדול של חווית יצירה. אני אסירת תודה לך מיה .
רחל דאויט
הגעתי לסדנא עם חששות ולבטים, שיתפתי את מיה והיא נתנה לי הרגשה שחוץ מהכתיבה שאקבל עוד הרבה. כמה היא צדקה. חיכיתי כל שבוע למפגש עם הבנות ולשמוע סיפורים, ובעיקר לכתוב לכתוב... אבלי הכי חשוב יצאתי חזקה, עם יכולת להוציא את המסע החיים שלי על הנייר, לשפוך את כל מה ששמרתי בקרקעית הלב. כמו עברתי טיפול לחיזוק הנפש.
מיכל בנדוב
מיה היא מטפלת, מנחה, מובילה מעולם אחר. למיה יש יכולות מיוחדות של הקשבה והבנה. מיה הראתה לנו איך הכתיבה מאפשרת הסתכלות אחרת על החיים, על המשפחות, על מערכות יחסים על קשיים, פחדים והתלבטויות. לאור היחס המקבל והמכיל של מיה הצלחנו לשתף את הסיפורים ואפילו האינטימיים ביותר בקבוצה ולקבל אמפטיה, חיזוק ואהבה מכל חברות הקבוצה. מיה תודה על שנה מופלאה.

בפייסבוק

מתנה! המדריך - 8 צעדים לכתיבה

נאסף מ 25 שנות ניסיון ביצירה, הנחיה וטיפול בכתיבה לנפש. בהשארת פרטים נשגר לך אותו ישירות למייל!